Eén van de zaken die ons binnen Goal 17 bindt, is dat we graag reizen. Reizen verrijkt ons leven, of zoals Mark Twain het zo mooi zei: ‘One must travel, to learn’.
De reisindustrie groeit.
Maar hoe zorgen we ervoor dat onze kinderen ook kunnen blijven reizen – en daarmee blijven leren?
De World Travel & Tourism Council verwacht dat de reissector groeit van $ 10.000 miljard in 2019 naar $ 15.500 miljard in 2033, een stijging van 50%. De reisindustrie vertegenwoordigt wereldwijd 12% van het Bruto Binnenlands Product. In Nederland is dat percentage ‘slechts’ 4,5%, landen als Spanje en Oostenrijk zijn al voor 15% afhankelijk van toerisme terwijl eilanden in het Caribisch gebied dat voor 50% – 75% zijn. De reissector is dus van groot belang, niet alleen om mensen bijzondere ervaringen te bezorgen maar ook om bij te dragen aan economische groei en ontwikkeling. Juist in landen waar de bevolking voor een groot deel afhankelijk is van toeristen.
Dat grotere aantallen toeristen niet ten koste hoeft te gaan van de natuur en achteruitgang van lokale gemeenschappen, bewijzen landen als Costa Rica en Mozambique. Costa Rica geldt als koploper op het gebied van eco-toerisme, met name door actieve overheidssturing en bescherming van natuurparken. Costa Rica richt zich bewust niet op massatoerisme, maar op kleinere aantallen toeristen die het land bezoeken voor de natuurparken en willen overnachten in (soms zeer eenvoudige) kleinschalige en duurzame eco-lodges. In Mozambique worden de twee grootste natuurparken exclusief beheerd door de lokale bevolking vanuit de visie dat zij de flora en fauna ter plaatse het beste kennen. Belangrijk bijkomend voordeel is dat de opbrengsten ook weer geïnvesteerd worden door én in de lokale gemeenschappen.
De reisindustrie is al actief aan het verduurzamen, maar die inzet zal de komende jaren fors omhoog moeten. Niet alleen om aan de klimaatdoelen van Parijs te voldoen. Veel belangrijker is het risico dat consumenten niet meer gáán reizen als ze het risico lopen dat hun camping overspoeld wordt door hevige regenval, of dat ze hun hotel uitmoeten vanwege grote bosbranden. Klimaatverandering heeft direct impact op het businessmodel van reisorganisaties. Investeren in duurzaamheid is daarmee ook investeren in de toekomst van de reisindustrie. Hoe staat het met uw duurzaamheidsstrategie?
Onze onderscheidende factor
Goal 17 helpt de reisindustrie om duurzamer te worden. We kennen de sector niet alleen omdat we zelf graag reizen, we hebben er ook jarenlange ervaring in opgebouwd. Bij luchthavens, (online) travel agents, touroperators, verhuurders van vakantiehuizen, de cruise industrie, etc. We beschikken over diepgaande industriekennis en zijn als geen ander in staat efficiënt een dubbele materialiteitsanalyse op te stellen, waarmee bedrijven hun impact op mens & milieu en de impact van klimaatverandering op hun bedrijf in kaart brengen. Ook het opstellen van een duurzaamheidsstrategie, de implementatie van huidige wetgeving (bijvoorbeeld de Corporate Sustainability Reporting Directive) en het toepassen van (verplichte) standaarden als Travelife of de Environmental Sustainability Reporting Standards is bij Goal 17 in vertrouwde handen. We kijken uiteraard ook naar de consequenties van nieuwe wetgeving, zoals de plannen van de EU om kerosine en stookolie te gaan belasten. Ten slotte; rapportage over het duurzaamheidsbeleid gaat een wettelijke verplichting worden. Goal 17 helpt u bij de keuze van de juiste software en het opzetten en implementeren van Environmental-, Social- & Governance rapportages.
Goal 17 helpt u om economische, ecologische en sociale waarde te creëren met en voor uw organisatie; door uw duurzaamheidsstrategie te ontwerpen, uit te voeren en erover te rapporteren door middel van training, advies en het implementeren van innovatieve oplossingen.
Wilt u weten wat Goal 17 voor u kan doen? Neem contact op via info@goal17.eco of bel met Marcel Veenhuizen, + 31 6 22 45 78 31 voor een vrijblijvend intake-gesprek.